
EN RESA I TIDEN:
50 ÅR AV KÖRGLÄDJE & INNOVATION

1972
Vårt första nedslag börjar för 50 år sedan. V-jeansen bars av var och varannan svensk, studenter reste Europa runt tack vare det nya tågluffarkortet och Ronnie Peterson var på toppen av sin karriär. Motorsporten var enorm i hela världen och BMWs styrelse bestämde sig för att bilda dotterbolaget Motorsport GmbH. Målet med den nya divisionen var tydligt: Snabba vinster på racingbanorna.
Det första projektet blev modellen 3.0 CSL, eller ”Batmobilen” som många bilentusiaster kallar den i dag. Ett smeknamn delvis sprunget ur bilens läckra kaross – men framför allt för dess iögonfallande monstervinge.
BMW 3.0 CSL var inte bara läcker att titta på. Den blev också väldigt framgångsrik på racingbanan och vann titlar bland annat i European Touring Car Championshp, Le Mans och på legendariska Nürburgring.



En ny division föds
1979
Efter framgångarna på tävlingsbanorna bestämde sig det nya bolaget för att också börja producera gatmodeller. BMW ville nämligen överföra känslan från racingvärlden till gatorna. Motorsport GmbH blev kort och gott M GmbH och 1978 presenterades den allra första renodlade M-bilen, BMW M1, på Paris Motor Show.
”Jag älskar den här bilen. Den är mer framgångsrik än konstverket”, sa Andy Warhol när han ett år senare fick möjligheten att måla sin egen modell i samband med BMW Art Car Collection.
Andy Warhol målar M1
1986

Ingen kunde förutse de framgångar BMW M3 skulle skörda. Modellen, som var en kompakt tvådörrars sedan, var den första att utvecklas parallellt både för racing – specifikt Grupp A-racing – och gatan. Bromssystemet med ABS och ventilerade skivor såg till att bilen var stadig samtidigt som fjädringen och dämpningen var designade med racing i åtanke, utan att för den delen tumma på lämpligheten för daglig körning.
De kommande fem åren kom M3 att dominera på den internationella racingscenen. Och inte bara där. Tack vare ett bagageutrymme som faktiskt kunde användas, kombinerat med prestanda likt en sportbil, gjorde modellen succé även som gatbil. Den första BMW M3 sålde cirka 18 000 enheter och än i dag är den branschens riktmärke i sin klass.
Tog världen med storm
1991

Lätt, modern och helt batteridriven. BMW E1 släpptes visserligen aldrig till försäljning men modellens betydelse för vad som skulle komma, drygt 20 år senare, ska inte underskattas. Exteriören var avskalad, interiören likaså. Men det var också meningen. Tack vare bilens ringa tyngd kunde den ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddas på bara ett par timmar – specifikationer som hade stått sig än i dag.
Eftersom bilen aldrig massproducerades och nådde marknaden är det många som tror att modellen var något av ett misslyckande. Men faktum är att det är precis tvärtom. BMW E1 var på många sätt före sin tid och en viktig pusselbit för utvecklingen av BMW.
Före sin tid
2011

Framtidens bilar drivs av el, det var BMW övertygade om. 21 februari 2011 lanserades så BMW i med mottot ”Born Electric”. Detta uppmärksammades genom videoprojektioner och ljusinstallationer på fasaderna av BMWs huvudkontor, BMW Welt, och på BMW Museum i München. Det tyska bilmärket hade visserligen pratat – och byggt elbilar i olika prototyper sedan 1972 – men BMW i markerade starten på en ny, modern era inom individuell mobilitet.
I dag associerar många i:et med framtiden för bilåkande på ett hållbart sätt som elektriska drivsystem, CO2-minimerande produktion, 100 procent grön el vid tillverkning, innovativa och förnybara råmaterial, lättvikts-konstruktioner och nya digitala tjänster.
"Born Electric"
2013
BMW ville utveckla en miljövänlig elbil för stadskörning som inte var tyngre än en konventionell bil. Resultatet, den första BMW i-bilen, blev BMW i3 som rullade ut på vägarna 2013. Producerad med ett helt nytt designkoncept i form av aluminiumchassi och en insida gjord av kolfiberförstärkta polymer resulterade i en viktmässigt lätt bil, men med maximal fordonsdynamik.
Att den var elektrisk drog inte heller ner på körglädjen. BMW i3 imponerade, då som nu, med den direkta kraften från den elektriska motorn. Och dess acceleration ledde till många blickar vid trafikljusen. BMW i3 kunde ta sig mellan 130 och 160 kilometer på en laddning.
BMWs första elbil på marknaden
2014
När BMW:s futuristiska hybridsportbil BMW i8 lanserades 2014 hade världen aldrig skådat något liknande förr – ett unikt sportbilskoncept med avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som gav sportbilsprestanda med småbilens förbrukning.
Den baserades på konceptbilen BMW Vision Efficient Dynamics (jämför modellerna i bilden ovan) och fick folk att känna sig som rockstjärnor. Detta blev också den första produktionsbilen med laserljus, som når längre än LED-lampor.
Elektroteknik möter sportbil
2022
50 år efter att Motorsport GmbH grundades och elva år efter att BMW i såg dagens ljus möts de två divisionerna, för första gången, i nya helelektriska BMW i4 M50.
Modellen är alltså en crossover mellan i-serien och M-serien där föraren slipper välja mellan elektrisk och maximal sportkänsla, körglädje och innovation. Decennier av erfarenhet från tillverkning av prestandabilar och ett modernt tänk har resulterat i BMW i4 M50. Från den låga tyngdpunkten till kolfiberdetaljer, var man än tittar på bilen går det att se läckra detaljer från de år som gått.
För att öka räckvidden på en elbil gäller det att minska luftmotståndet. Effektivitet är därför a och o på en elbil och BMW i4 M50 är utrustad med mängder av komponenter som ökar just denna på ett smart sätt.
Arvet från M – innovation från i
Orolig för att din fossilfria bil inte levererar ljudet av en klassisk sportbil? Tillsammans med kompositören Hans Zimmer har BMW tagit fram ett konstgjort ljud som kommer gå att aktivera för den som kör en BMW i4 M50, inom en snar framtid. Klicka på hörlurarna.
Kolfiber-spoiler för ett bra luftsläpp.
Aerodynamiskt optimerade speglar.
Frontspoiler och vingar framför hjulen
får luften att strömma förbi.
Handtag tätt intill bilen för
minskat luftmotstånd.
BMW i4 M50 har en räckvidd på upp till 520 kilometer och under optimala laddförhållanden kan batteriet gå från 10 till 80 procent på 31 minuter.
Stora hjul, låg tyngdpunkt och en bred spårvidd är bara några av de faktorer som bidrar till en stark körupplevelse, utan att för den delen tumma på bekvämligheten. Nya BMW i4 M50 är nämligen en utmärkt bil för en familj på resande fot. Bagageutrymmet, som nås via en stor halvkombibaklucka, rymmer 470 liter. Och om man fäller ner ryggstöden finns plats för 1 290 liter – perfekt om du kanske ska frakta skrymmande saker som till exempel en ny tv.
Även interiören för tankarna till det som länge kännetecknat M. Sportstolar för förare och passagerare och lädersportratt med kontrastsömmar är detaljer som sätter en, minst sagt, sportig prägel på interiören.
Rymlig och familjevänlig







Klicka på knapparna för att ändra färg på bilen:



Klicka på knapparna och byt klädsel på bilen:
Unik display
Mycket känns bekant i kupén. Men det som är helt nytt är den unika displayen på 27 tum som läckert sträcker sig över instrumentpanelen. Härifrån kan du enkelt reglera temperaturen i bilen och genomföra andra kommandon. Om du i stället föredrar att prata engelska med din bil går även det bra. Du kan fråga vilket väder det blir eller be bilen spela upp din favoritmusik. Är det sommar och du känner för lite frisk luft? Allt du behöver säga är:
"Hey, BMW, open all windows!"
Vid sidan av operativsystemet, BMW iDrive, kan i4 M50 utrustas med flera moderna säkerhetsfunktioner. Tycker bilen att du ligger lite väl nära den motsatta filen kommer den att guida dig rätt. Kör du väldigt länge kommer den rekommendera dig att ta en paus. Och om faran kommer tillräckligt nära nödbromsar bilen.
BMW i4 M50 accelererar 0100 kilometer i timmen på 3,9 sekunder och är samtidigt fri från lokala koldioxidutsläpp vid körning.
Framtidens bilar drivs av el. Det var BMW övertygade om 2011 när BMW i grundades. Det är BMW fortfarande övertygade om i dag.
För det tyska bilmärket är omställning inte något som sker i en avlägsen framtid. Innovation sker här och nu och är djupt rotat i BMWs dna. Med i4 M50 har BMW tagit ytterligare ett stort kliv in i framtiden. Precis som de gjorde med 3.0 CSL. Precis som de gjorde med M3. Precis som de gjorde med i3. Men resan är långt ifrån över.
Redan till nästa år är målet att ha 13 helt elektriska modeller på vägarna. Och inom tio år beräknas hälften av den globala försäljningen att bestå av elektriska bilar. Resan har bara börjat.
BMW i4 Strömförbr. kWh/100 km: 16,1–22,5.
Utsläpp CO2 g/km: 0
BMW i3. Strömförbr. kWh/100 km: 15,3–16,6.
Utsläpp CO2 g/km: 0.
ANNONS: Detta innehåll är framtaget av vår partner. Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera SvD-redaktionens åsikter.
Till toppen
Producerat av Schibsted Brand Studio för BMW